rit van Death Valley naar Zion, zondag

In Furnace Creek hebben we ’s avonds via internet gekeken naar een hotel bij Zion, onze eindbestemming van vandaag. We weten dat Springdale aan de grens van Zion ligt en zoeken via Trivago de Bumbleberry Inn uit. Dit middenklasse hotel ziet er goed uit, is niet duur en wordt dus gelijk geboekt.

Het is een behoorlijke rit naar Springdale, maar Rob is al vroeg wakker en we hebben alleen de handbagage koffertjes met daarbij wat boodschappen, dus veel inpakken hoeven we niet. Rob gaat daarom nog even zijn eerste kilometers van deze vakantie hardlopen. Het is om 7:30 uur al bijna twintig graden in Death Valley met een windje erbij en dus heerlijk hardloopweer. Het is alleen niet vlak en in een half uur heeft hij bijna vijf kilometer gelopen met een hoogteverschil van ongeveer 160 meter…

Rond 9 uur beginnen we aan onze reis nadat we wat souvenirs hebben gekocht in de winkel van de Furnace Creek Ranch.  We gaan nog even naar het Visitors Center en bezoeken de Mustard Canyon met zijn gele rotsen, hier zijn ook de ruïnes van een goudmijn te vinden. Als we hier wegrijden spotten we een coyote aan de kant van de weg, die natuurlijk even op de foto moet. Daarna kiezen we voor de route uit Death Valley via Badwater Road, die ons langs één van de main attractions leidt: Badwater Basin. Een goudzoeker wilde zijn ezel hier later drinken, maar die ezel wilde het zoute water niet, daarom noemde de goudzoeker het Bad (slecht) water. Tegenwoordig zie je alleen her en der nog kleine poeltjes water in voor de rest een immense zoutvlakte. We stoppen na Badwater Basin nog twee keer, eerst zien we maar liefst 2 coyotes die zorgen voor prachtige foto’s omdat ze meer dan bereid zijn even te poseren. De tweede stop is bij het uitzicht op wat ooit Lake Manly was, een enorm meer dat Death Valley vulde. Dit meer is zo’n 10.000 jaar geleden opgedroogd en heeft zoutvlaktes, dorheid en droogte achter gelaten. Er rijden veel motoren door Death Valley en wij zetten dit ook op ons wenslijstje als een to do, want het ziet er toch wel heel gaaf uit op de motor in deze omgeving.

Deze diashow vereist JavaScript.

De rest van de rit is rustig, veel Freeway en een kleine storm onderweg die zorgt voor uitzicht op een mooie regenboog. We passeren Las Vegas en denken eraan om nu al de Strip op te draaien, maar dat doen we natuurlijk niet; we hebben eerst nog allerlei andere plannen! We passeren vele staatsgrenzen, we gaan van California naar Nevada, van Nevada naar Arizona en van Arizona naar Utah. Vannacht is in de USA ook de wintertijd ingegaan maar omdat we nu in Utah eindigen verandert er voor ons niets. Wintertijd betekent een uur terug, maar in Utah zitten ze in de tijdzone een uur vooruit. Na vijf uur rijden en 528 km komen we aan in Springdale en we kijken onze ogen uit. Wat een leuk plaatsje is dit en wat een geweldig hotel hebben we geboekt. We krijgen een kamer met uitzicht op de bergen van Zion, we kijken recht op de Three Mary’s! Hier gaan we ons de komende twee dagen goed vermaken. We doen nog even wat boodschappen bij de supermarkt naast de deur. Daar hebben ze ook homemade lasagne en quiche, dus die nemen we mee om op de kamer op te warmen in de magnetron. Rond een uur of tien vallen we moe maar voldaan in slaap.

In het filmpje hieronder kunnen jullie meegenieten van ondergaande en opkomende zon boven de Three Mary’s.